De uitdaging
De fly-over van het Terbregseplein is zo’n 450 meter lang en bestaat uit 2 wegdekken. Om het verkeer niet te hinderen, is er boven beide rijrichtingen een constructie over de snelweg gebouwd volgens de Incremental Launching Method (ILM-methode). Dit is een veilige methode in de civiele techniek waarbij een compleet brugdek van één kant naar de andere kant wordt geschoven, ofwel ‘gelanceerd’ met een snelheid van ongeveer 2,5 meter per uur. Aan Mavom is advies gevraagd voor een siliconenpasta die zware objecten goed laat glijden en frictie reduceert.
Bijzonderheden:
- De constructie (ook wel de ‘Lanceerneus’ genoemd), overbrugt de afstand tussen de pijlers en zorgt ervoor dat het gewicht goed is verdeeld.
- Elk wegdek bestaat uit 17 segmenten die tussen de 22 en 30 meter lang zijn.
- De betonnen dekken worden ter plaatste op de zogenoemde voorbouwlocatie gestort. Hier moet het ongeveer twee weken uitharden alvorens het in z’n geheel over de weg wordt ‘gelanceerd’. Het duurt in totaal 3 weken om een segment te bouwen.
- Beide wegdekken worden vanaf de noordzijde over het Terbregseplein heen geschoven.
De oplossing
Om het schuiven van het wegdek vanaf de voorbouwlocatie en over de pijlers te vergemakkelijken hebben we aangeraden om Mavom 23 Compound, een siliconenpasta, te gebruiken.
De resultaten
De constructie wordt met de Mavom 23 Compound gemakkelijker gelanceerd, doordat de siliconenpasta een hoge drukopname capaciteit heeft. Dankzij de uitzonderlijk hoge weerstand tegen water, kunnen de werkzaamheden tijdens alle weersomstandigheden gewoon doorgaan. Verder is de pasta niet corrosief en tast het het staal in de constructie niet aan.